Förutom en rubrik bör varje pressmeddelande ha en kontaktperson. Ditt namn, din e-postadress och ditt telefonnummer bör finnas längst ner. Det är också bra att inkludera en presskontakts mobilnummer om journalister skulle behöva nå dig. Slutligen bör du korrekturläsa ditt pressmeddelande noggrant. Du vill inte missa ett enda grammatiskt fel, vilket kan resultera i en återkallelse eller ännu värre, en felaktig rubrik.
För att skriva ett effektivt pressmeddelande måste du ta hänsyn till de 5 W:na. Rubriken är fyren som drar till sig läsarens uppmärksamhet. Den bör vara med fet stil och ha en större teckenstorlek. Det maximala antalet tecken för en rubrik bör vara åttio till 125 tecken. Varje ord ska skrivas med versaler. Huvuddelen bör vara mellan fem och tio stycken lång och innehållet bör inte överstiga två sidor. Förutom att se till att ditt pressmeddelande är skrivet på ett kortfattat sätt ska du komma ihåg att du skriver för en journalist, inte en redaktör.
Riktlinjer för pressmeddelanden
- När du skriver ett pressmeddelande bör du följa riktlinjerna för pressmeddelanden för att se till att ditt innehåll tas emot och läses med bästa möjliga chans att publiceras.
- Pressmeddelanden bör vara mellan tre och åtta sidor långa, med en nyhetssammanfattning på högst två meningar.
- Double space för allt innehåll och följ de fem W:na för nyhetsvärde.
- Andra inte heller några HTML-taggar, tabeller eller radbrytningar.
- Kapitalisering bör följa standard grammatisk etikett.
Användning av hashtaggar för pressmeddelanden kan vara ett utmärkt sätt att få mer mediatäckning och varumärkeskännedom. De är också enkla att använda och kan ingå i en bredare plan för innehållsmarknadsföring. Nyckeln är att använda dem strategiskt och testa flera hashtaggar för att se vilka som fungerar bäst för ditt företag. Kom dock ihåg att dessa bara är verktyg och inte bör behandlas som slutet på allt för marknadsföring av pressmeddelanden. Här är ett exempel på ett pressmeddelande med hashtaggar inkluderade.
Ett annat sätt att använda hashtaggar är att rikta in sig på trendiga ämnen. Genom att utnyttja relevanta nyheter och populära hashtaggar kan du planera dina pressmeddelanden utifrån dem. Till exempel genererade hashtaggen #nationaldogday en blixt av taggat innehåll. Om du är en företagare som sysslar med husdjur kan du planera innehåll i förväg för att dra nytta av denna trend. Du kan också använda vanliga sökord som hashtaggar. När människor aktivt letar efter den information du erbjuder är de mer benägna att dela ditt innehåll.
Rekommenderad läsning om pressmeddelande finns på den här webbplatsen.