Varumärkes- och branschundersökningar är obligatoriska för registrering av ett varumärke eller företagsnamn. Registreringsprincipen tar hänsyn till avsikten att använda namnet för en annan typ av verksamhet, som kan vara ett företag som tillhör samma organisation som den som registrerade varumärket. Det primära syftet är att ange namnet på den styrka och auktoritet som krävs för att upprätta en enhet, att få stöd för namnet och, i slutändan, att skydda handelsnamnet. Registrering ger skydd åt en rätt användning av varumärket. Alla registrerade varumärken kommer att skyddas av en tentamensrätt i 20 år, men skyddstiden förlängs om examinator är övertygad om att namnet sannolikt kommer att förväxlas med en registrerad löptid. Det är också sannolikt att förväxlas med en registrerad term om det inte är särskiljande.

Granskare på varumärkeskontoret för att undersöka varumärkets relevans för konsumenterna, risken för förväxling, varumärkets styrka, namnets sannolikhet för igenkännlig, namnets negativa effekter på företagets goodwill, produktens likheter med namnet och de potentiella riskerna för konsumenterna att förvärva varor som är försedda med det registrerade varumärket. Trademark Office-examina täcker ett brett spektrum av frågor som rör användningen av ett registrerat namn. De bedömer också den registrerade ägarens intressen mot intressena hos den vanliga person som rimligen skulle förväntas använda varumärket och undvika allvarlig eller irreparabel skada.

Undersökning av företagsnamn

En undersökning av den potentiella skadan för ett företag genom att använda ett handelsnamn är en primär del av undersökningen. I samband med en undersökningsrätt har ”skada” en vidare innebörd än när det gäller den vanliga rättsliga skadan för ett företag. Det omfattar också den immateriella skada som kan orsakas av ett felaktigt intryck som skapas av användningen av handelsnamnet i förhållande till varor och tjänster. Prövningsrätten omfattar dessutom alla andra potentiella skador som kan uppstå till följd av brott mot de rättigheter som följer av registreringen. Det är en vanlig fråga som tas upp i tvister mellan konkurrenter att namnet liknar ett befintligt eller föreslaget varumärke. En huvudfråga vid bedömningen av huruvida användningen av ett handelsnamn har skapat ett intryck eller en felaktig identitet med ett registrerat varumärke är likheten mellan de två namnen. Undersökningsrätten innebär att namnens likhet med de berörda varorna och tjänsterna fastställs, med tanke på att namnen är av samma form. Detta avser mönstret för fonetiska likheter i ett varumärke som ofta återspeglar det underliggande skälet till registreringen. Undersökningen innebär också en bedömning av hur lätt varorna och tjänsterna kan förväxlas med det registrerade varumärket.

Varumärkesundersökningar innebär att man undersöker hur länge det registrerade handelsnamnet har använts och till vem det för närvarande är registrerat. Som varumärkesföreläsningen anger i granskningsrapporten kommer granskningen också att bedöma hur länge varumärket sannolikt kommer att användas, vilket också är en del av rätt användningsprövning.

Prövningen av rätten användning av ett registrerat varumärke är nödvändig för att säkerställa att det ger ett positivt intryck av verksamheten och ger kommersiell kontinuitet. Varumärkesgranskare arbetar för att bekräfta registratorns avsikt att tillämpa det registrerade namnet på de varor och tjänster som ska tillhandahållas, för att få stöd för namnet och, i slutändan, för att skydda varumärket. Det är viktigt att ta itu med dessa frågor i tvister som rör handelsnamn.

Besök denna sida cgcarkitekter.se för näringslivsfrågor.

 

Granskning av ett varumärke